Hjulinställningen påverkar däckens livslängd
Rätt hjulinställning gör ditt fordon säkrare
Har du kört på en trottoarkant, eller råkat köra ner i en stor
grop som du inte upptäckte? Slits dina däck ojämnt eller onormalt
fort? Känns bilen orolig och drar styrningen åt något håll när du
kör över ojämnheter? Då kan du ha anledning att se över
hjulinställningen på din bil eftersom felaktig hjulinställning
också leder till onödiga däckkostnader och ökad
bränsleförbrukning.
Så justeras hjulinställningen
Vid en hjulinställning kontrolleras vinklarna på bilens alla
fyra hjul med avancerad mätutrustning, så att de överrensstämmer
med fordonstillverkarens uppgifter. De olika vinklarna beskrivs som
Toe, Camber, Caster osv som alla har betydelse för hur bilen beter
sig i färd rakt fram, i svängar, vid inbromsning och över
ojämnheter etc.
På vissa bilar kan justering endast utföras på framvagnen, därför
används ibland begreppet framvagnsinställning. Om bakhjulen står
fel på en sådan bil krävs ofta byte av exempelvis en bussning i
bakvagnen. Men normalt kan man återställa rätt vinklar med hjälp av
de justeringsmöjligheter som finns i hjulupphängningen fram
respektive bak.